Wednesday, January 16, 2013

Best giler pemanggang ajaib ni!

Ok aku pon dlm kategori ketinggalan fasa brape ntah, org dh pkai lama, aku baru nk up! hehe.. sbenarnye dh lama nk post cume xde mood nk blogging, pekeheinye skrg ni, mood baking tarak, blogging pun tarak, kelaut blaka.. tp tgk2 gmbar kt IG td, trase nak up entry psl pemanggang ajaib ni sketul, entry banjir akan menyusul kemudian, haha xabis2 lg kes banjir hr tu kan? :p

Pemanggang ajaib (PA) aku brand HIG (Haji Ismail Group) uols, sape yg pernah pergi Langkawi tahu la kot brand ni, & yang paling penting, dalam byk2 PA, PA HIG ni paling murah weh, rm69 kauuuuuu.. haa ko ado? size 32 lg, hiks,,tenxs to my SIL yg ade kerja kt Langkawi baru ni, trus kirim, nak tggu sendiri pergi tahun bila ntah :p

OK percubaan pertama kite bakar dlu ayam yg dh siap merinate by Giant :p

 terbaikkk!

Ok next.. try bakar ikan plak

ikan ni gaul garam kunyit je uols, tapiiiiii!!! 
kesedapan terlampau bila dpt rase kemanisan ikan yg fresh lg ni, ekeke..
high protein & no kolestrol yep. nice ork?? kehkeh

Ok untuk next episod, nak try plak resepi2 yg blogger mar & ann share ayam kenny rogers tu.. 
tp dgn tamak aku buat 2 resepi skaligus sbb dah lama gak nak mencuba ayam rosemary.

Resepi pertama : Ayam bakar Kenny Rogers 


 Selitkan terus resepi kt sni yer, tp aku xikot bulat2 la resepi ni, gune mane yg ade je, lgpun ayam aku gune sketul je, so pandai2 agak sdiri la byk mane bahan2 tu, hehe  :)

Bahan-bahan :
1 ekor ayam
3 biji bawang besar
4 biji bawang putih
1 inci halia
1 sudu besar lada hitam tumbuk
2 sudu besar madu
1 ketul kiub ayam
2 sudu besar gula pasir/gula perang
2 sudu besar herba campuran
1 1/2 sudu teh garam halus
Sedikit air untuk mengisar kesemua bahan make-up.
Sedikit mentega utk sapu pd ayam sblm bakar
 

blend la semua rempah ratus & perap ayam tu 2,3jam or semalaman.. lg lama lg bestt!

Resepi kedua : Ayam Rosemary


 Bahan:
1 ekor ayam
5-6 ulas bawang putih
1 sudu besar daun rosemary kering
1 inci halia
1 sudu besar lada hitam
1 sudu makan jintan kasar
2-3 sudu besar gula perang
2 sudu kecil garam
sedikit perasa
2 sudu besar jus limau
5 biji kentang
6 biji baby carot
sedikit mentega


Aku mmg byk menderhaka kt resepi, semua rempah ratus tu aku tumbuk, then msuk dalam PA, nak sapu butter skit kat ayam sblm bakar skali lupe daaa.. hahaha dan hasilnye bila 2menu bergabung dlm 1 pemanggang ajaib!


 terlebih panggang meh sampai hitam2? agagaggaga.. tp xpe, rasa still mabelesss!
Ikot anak tekak aku, ayam rosemary ni lg sedap dr ayam 1 lg tu, taste masing2 xsama kan..
hehe sampai berebut2 ayam yg sketul tu aku ngn Mika, ishk sabor je la..hahaha
so next,,,nak buat ayam mandhi plak :)
zasss~
 

36 comments:

  1. aku lebih ketinggalan lah. sbb xde pemanggang ajaib

    ReplyDelete
    Replies
    1. hoihh apelagasss.. pi beli cepat, mmg memudahan kerja bg ibu2 yg branak cm kite ni, ecehhhh :p

      Delete
  2. Alahai, ruginye tak beli time pi Langkawi tuari.

    ReplyDelete
    Replies
    1. alahai ruginye.. huhu kt mane2 ade je org jual PA ni, tp nak dpt yg semurah HIG kt langkawi mmg xdapat la,, huhu

      Delete
  3. hehe aku pun baru nak up gak cam ko na...baru beli pemanggang ajaib ni baru nak masak2 guna kuali ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. hoihh.. aku tgk ko updet psl PA ni lg td yg aku selok nk updet gak, kakakka :p

      Delete
  4. den ni ade tapi jarang pakai huhu..ayam tu nampak mengancam

    ReplyDelete
    Replies
    1. xpe, ko simpan la dlu, nanti dlm pantang mmg hr2 ko akan guna, hehe

      Delete
  5. Takleh jadi.aku nak kena beli gak nih!

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe g beli skrg! nk abis pantang dah tu, ekekek

      Delete
  6. rasa mcm nk beli yg avon punye hahahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. avon pun murah gak 99 kan?? tp kecik skit la, haha sokay mane2 pon,
      janji memudahkan kerja kite kt dapur :)

      Delete
  7. Replies
    1. haipp! sifu masakan haruslah wajib ade PA ni gak, cmne ni? heheh

      Delete
  8. ha?rm69 jerk?murah giler...beso lak tu....klu aku ta bli yg tu jerk...ni penangan bli ramai2 kat opis lah ni....

    ReplyDelete
  9. wahhhh jeles aku. aku tak ada lagi kuali ajaib ni. nak beli jugaklah gini gaya

    ReplyDelete
  10. Wah...nk rembat jgkla seketoi...langkawi da dkt cuma xmenyempat lg nk pi...bkn harga dia cecah RM100 jgk ke?wah murahnya leh dpt RM69 jew...huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg trsangat murah kan? hahha harus g terjah kt langkawi sane wehh

      Delete
  11. Rosemary tak masuk ah tekak den
    hahaha
    Btw mlm ni nk panggang ayam lagi
    makan dgn sauce resepi dari Juliana Juelee
    harharr sokmo memanggang aje la ni eh
    :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. owhh knape?
      tu la aku ingtkan rosemary ni xsedap sbb mcm kurang skit rempah
      tp bila dh panggang, hoihh sedak laaaa..
      xtao nk ckp cmne rase tu. haha

      Delete
  12. akak pun baru je beli bila nampak atie promote yg saiz besar punya.. baru ptg semalam sampai.. entah bila nak cuba.. heheh..

    ReplyDelete
    Replies
    1. best kak, skali dh try, sure ketagih, lepas ni msk ape pun semua guna PA ni, hehe

      Delete
  13. kayrul baru order ngan mak PA yg tengah famous tue...ruginya la plak bila baca kat langkawi lagi murah

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe tu la, xpe la dh beli kan tu, selamat berajaib yer :)

      Delete
  14. Argh...memang nampak sangat menarik ni...bak mai sikit... :)

    ReplyDelete
  15. saya beli happycall jumbo grill kat qoo10.my free ship dari korea. last week order silicon kicthen tool spatula/spoon/brush tgh offer rm12.40. ceramic pot set from rm220++

    ReplyDelete
  16. Best ni resipi ni... Nmpk sedap.. Nak cuba lah...

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails