Wednesday, March 23, 2016

Donut gebu gebas - sesi menuntut ilmu

 Hari tu masa tengah viral kat fb resepi donut gebu gebas, semua nak test, termasuk aku lerrr.. tgk mcm senang je kan, walaupon aku cukup trauma dgn yis, sbb 2x dh main yis mati haha. Kali ni nk try jugek.




dah siap doh, perap..then nanti uli & terap



 comel je jumpe penerap donut berbunga..


dah siap goreng, tabur je gula, punye la malas nk celup2 kan, sabor je laaa -_-
yg aku buat ni, ambik resepi viral kt fb tu..not bad la, rase donut gak. Tapi akak aku mcm xpuas hati je, esoknye tu dia buat skali lg resepi dia sdiri, hummm~



 OMG!! giler gebusnye donut dia buatt, jeles kiterrr -_-
ala2 big apple dah gebu tuu..ringan je, mmg best gile! 

minggu berikutnye tu aku test skali lg buat donut gune resepi dia, mmg cantik gebu naik,
tp xsemulus yg akak aku tu buat la, rupanya..doh donut ni mcm roti gak,
makin lama kite uli, makin gebulah donut tu, mcm tgn aku ni, main gaul2 dah siap.
aku prasan akak aku uli mcm lama skit, plus tgn dia berisi, mmg sedap la tumbuk2 doh tu, hiks :p


 kali ni buat ala2 big apple la konon, celup choc, tabur almond bagai, kehkeh poyo!

ok sblm terlupa, nk simpan resepi ahkak kite tu sni ;)

Air suam stengah cawan

Yis mauripan stengah peket
Gula 4sudu bsr
*campur 3bahan ni biar sampai berbuih

Tepung gandum 500g

Telor sbiji
Majerin 3sudu
*uli sebati then masukkan campuran yis tadi. Tambah air skit jika kering atau tambah tepung jika terlalu lembik. Doh make sure xmelekat pd bekas&tangan. Perap sejam, tumbuk2 skit then terap acuan. Biarkan donut naik gebu. Goreng!


3 comments:

  1. semenjak buat donut asyik naik sesaja...asal cuti mesti mendonut...macan gian pulak...cantiknya donut bentuk bunga tuhh

    ReplyDelete
  2. Sriousss donut kakngah gebusnyaaa sedak nampakkk

    ReplyDelete
  3. Sy peminat donut. Skli tgk hat gebu gebas tu, terliur.. Xpnh buat sndiri lg. Nti nk try la. Hee..

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails