Wednesday, September 2, 2009

terima kasih Tuhan dgn ujian2 ni semua, : )

lps satu satu kan? tp alhamdulillah, kami ok2 jer.. anggap la semua ujian yg diterima ni kecil jer..

Nak dijadikan citer..mlm sabtu yg lps, man & wife die blk tganu, nk merase berpose kat umah family mertua dia plak alang2 ade cuti tu kan..so tggl aku ngn mak je la kat umah [laki aku msuk kerja ptg, blk pun da tgh mlm]
ahad tu pun kami buke pose brdua je.. lps magrib siap2 nkg terawih, dlm pkul 830 gak la bru kuar umah

kebetulan mlm tu trase nkg smayang jauh sket, kat masjid, tp mmg aku ske sgt g masjid ni, sane laju je smayang teraweh, hihi xmcm kat surau, tiap rakaat aku menguap, :p pkul 9.15 dah blk..cepat kan?

smpai je umah mak tanye apsal pintu xbkunci?
aik?? pelik je, aku xnyanyuk lg rasenye, td nk kuar mmg comfirm aku kunci pintu tu.. tp xpe la..maybe ingat2 lupe ke, atau dah msuk kunci tp xlock ke kn?? mls nak pikir sgt..trus msuk umah pastu ckp kat mak nk tido trus, coz mlm tu kan mlm merdeka, so da agak, laki aku blk kerja tgh mlm kang, mesti nk ajak kuar, dah kuar sah2 pg baru blk, so baek tido dlu siap2.. xngntuk sgt time kuar kang..

tp baru nk letak kepala dgr mak panggil, sayu je dgr suara mak.. mcm nk nangis pun ade, pelik !
cpt2 kuar g kat mak, tp smpai kat mak, xtertanye ape dah.. sbb dah nmpak kat depan mata.. kat katel mak berselerak, 2biji almari mak kene selongkar, abes kain baju mak bertimbun2 kat luar almari..

mak terlentang lemah dah atas lantai..
still panggil name aku byk2 kali, makin lame makin perlahan suara dia..mate pejam..
[actly mak aku ni ade penyakit lemah smangat, klu ade pe2 yg bt die runsing, bley jd xsedar diri, meracau, seyes risau gler aku time tu] aku pelok mak kuat2, gosok2 sedarkan mak smula.. [owhh ms ni menangis xhengat da]

mak smbut pelukan aku wlaupun lemah, bila aku prasan mak masih sedar lg mase tu, trus tanye, byk ke yang hilang? duit brape byk?? [org2 tua kan jenis ske simpan duit byk2 kat umah..ishk geram je]

mak ckp SEMUA brg mas die lesap da.. [trus nangis lg..]
ya Allah mase ni, aku xterckp ape dah.. sbb dah dpt anggarkan berapa jumlah kesemua brg mas mak tu..

actly, skrg ni mak masih dlm edah suami meninggal 4bulan 10hr, dan antara yg dilarang, berhias [termasuk la memakai brg kemas] so, semua brg2 kemas die taruk dlm 1balang, simpan lam lemari & kunci, pergi teraweh pun bwk kunci lemari dia tu.. :)

tp dah nak jd rezeki si bedebah tu agaknye, die dpt kopak jugak almari gune ape tu wallahualam.. naseb baik duit mak simpan tmpat spesel, yg payah nk jumpe.. klu x..

Yang pastinya, mak sedey sesangat, aku faham, semua tu hasil titik peluh mak dr kecil lg, membanting padi, menoreh getah, stiap upah mak dpt, dia akan simpan, kumpol2 tuk buat emas, [org dulu2 nak2 belah pantai timur ni, ade duit sket buat emas, ade duit je buat emas] smpai la skrg, slain dr pelaburan kat tabung haji, pelaburan die kat kedai emas je la.. smpaikan 1tahap yg melebihi [xtao brape]..... dikenakan zakat, dan sgt2 terkilan sbb bru hr khamis yg lepas aku antar mak ke pusat zakat tuk pembayaran tersebut.. mmg mak akan byr stiap awal ramdhan tiap2 taun, katenye nk amek bulan berkat ni..

dan dengan berkat serta doa yg paling mujarab dibulan ramadhan ini, mak cume brserah pada-Nya, biar Allah yang membalasnya segala perbuatannya.. mlm tu jugak xhenti2 mak buat smayang hajat ngn mengaji, mak berkeras tamo buat polis report, ishk.. puas dah aku ngajak.., tp dah itu kehendakknye, terpulang.. kalau ikotkan hati aku ni, nak je aku sumpah org tu mati kene lenyek di treler muatan yang paling berat skali ke kan?? ishk..nauzubillah [jaat!]

dan kalau la dpt di layangkan pesanan aku ni untuknye..

berseronok la kau dgn hasil rezeki titik peluh kau itu yek! dah tentu2 lps ni kau xyah kerja da.. bley cuti rehat la kau berbulan2 nk abeskan bonus hasil kerja kau yang agak lumayan tu kan?? xpe xpe... [grrrrr....]

owhh yerr.. sedikit kemushkilan,, apekes yang kau kebas same suar kije laki aku tu??? dah xde suar sgt?? ke kau ingatkan yg aku jemur kat luar tu jeans levi's oryyyyyy??? hello, laki aku pomen yer.. merase la kau blk2 umah tgk suar jeans tu penuh kesan minyak itam tompok2 kat suar.. kikiki.. pdm muke ! vodo punye olang !

dan satu lg, yang ni lagi haru, brooch aku pun kau kebassssss.... huwaaaaaaaa aku xrasmi lg tu wehh !! dah la org jauh yg kirim, ishk2.. :(

mesti die ingat brooch tu emas gak.. sbb cantek je lam kotak, pastu siap de rantai2, cis kau !


mcm pjg sgt da entry ni..penat lak ase, hihi nanti la ade mud smbung lg..skrg ni aku rase cam nk memaki hamun org jeeeeeee... sabar2..

31 comments:

  1. astaghfirullahalazimmm...jahatnyeeee org tu..di bulan mulia lak wat keje terkutuk ni. na berdoa lah selalu agar org tu dpt balasan setimpal. kite pon doa dari jauh. amin..

    eh same lah. laki i pon pomen jgk. teehee

    ReplyDelete
  2. hai..salam singgah..

    jahat tol la orng yg curi tue..
    bulan yang baek camnie pon nak wat keja jahat..haiihhh

    dugaan di bulan puase..bersaba ya..

    ReplyDelete
  3. iskkk...takpelah..yg penting awak dan mak awak selamat tak diapa2kan...

    ReplyDelete
  4. ya Allah..
    bulan2 posa ni pun ada yg buat dajal tak hengat..
    eii..ikut hati mmg abis la nak sumpah seranah pencurik tu..huhu..

    tak habis2 na & family terima dugaan..tapi Allah dah ckap kan..dia turunkan dugaan mengikut kemampuan hamba2-Nya..

    dari citer2 na sblm ni, mmg nmpak yang na ni kuat..luar & dlm..so, teruskan kekuatan ni..

    be strong.. :)

    ReplyDelete
  5. Ish...keji betullah penyangak tu. Di bulan mulia ni pun nak buat dosa. Tak akan selamat dia di dunia, apatah lagi di akhirat sehinggalah dia insaf.

    Semoga na dan keluarga tabah dengan dugaan hidup ini.

    Take care ya.

    ReplyDelete
  6. ya ALLAH kuat betul dugaan utk mummy to be ini di bulan Ramadhan..

    xpe Na..ini semua ada hikmahnya tau..
    bersabar byk byk k..

    to makcik(mak Na) makcik pun saba byk byk k..

    pasti si pencuri bedebah tu akan terima balasan dia..PASTI!!!xdidunia di akhirat kelak!!! eeeeeeee potong tgn kang!!!

    ReplyDelete
  7. ya allah,ingatkan setan iblis semau ne ikat bulan pose ni tapi ada gak yg terlepas..

    byk bersabar k na..

    ReplyDelete
  8. Isk...bln pose pn wat keje jahat ke? mmg jahat la org neh..huhuhu... org g masjid dia g merompak...mmg terok la org2 skrg...haih...minta simpang la dgn menda2 cam neh...saba ek...mebi bkn rezeki... :)

    ReplyDelete
  9. ):

    ciannya mak yang.. ):

    jahat betul pencurik keparat tu.. bulan2 puasa neh org g terawih, dia g pecah umah org..

    doa org yg teraniaya selalunya termakbul kan yang.. sabar yee..

    ReplyDelete
  10. macam2 ek dugaan na sekeluarga..mmg rasa kesian sangat. tp mungkin ada hikmah disebaliknya kan..sabar je lah..kuatkan hati tu ye..

    ReplyDelete
  11. smoge na n mak sekeluarga tabah dgn dugaan ni ye, n moga2 pencuri tu menerima pembalasan..

    ReplyDelete
  12. na... dugaan di bulan ramadhan!

    Kompem pencuri tu tgh kepanasan nih..suh mak na solat byk2 lagik!

    hish!!!

    ReplyDelete
  13. vodo btl pencuri setanz tu...alaa..cian mak ko..aritu br bc n3 mak ko byr zakat emas..aduhh..dugaan btl tu...

    ReplyDelete
  14. MasyaAllah...ish nano..kesian nye mak nano...macam2 menimpa, tp xpelah nano, ade hikmah disebalik semua yang terjadik...

    pada org yang jaat mencuri pada bulan pose ni, ko rasela penangan nye di akhirat nti..biarkan..biarkan...dah la mencuri time bulan pose, mase org g terawih pulak tu!!

    sabar ye nano..jaga mak baik2..n jaga kesihatan baik2 yee.muah!!hihi

    ReplyDelete
  15. na mcm2 dugaan na. nurul harap sgt na bersabar. harap2 org yg buat keja tu dpt balasa. nurul pun ikut geram. bulan yg baik bulan ramadhan nie boleh pulak nak wat keja mcm tu. mudah2an org tu dpt balasan yg setimpal.

    ReplyDelete
  16. ayooo.... abis la itu pencurik. doa bulan ramadhan tuhan makbulkan..

    macam2 cubaan le bulan2 pose ni.. kuatkan lagi semangat ye!

    ReplyDelete
  17. nano..buat bersabar aje..insyaAllah die akan dapat balasan juge..kalau x di dunia..akhirat nanti pasti ade..tabah ye..sian mak nano..xpela..anggap je la bukan rezeki dah nak pakai emas tu..nanti de duit beli yang lain ye.. =))

    ReplyDelete
  18. Ya Allah.. dugaan di bulan Ramadhan...
    Sabar & redha je lah Nano..

    Penyamun tu betul lah, hidup nak senang je....
    Pasti dapat balasan nanti, tengok le..

    Takpe..
    Mana tau suatu hari nanti kehilangan ni diganti dengan sesuatu yang lebih bernilai? Kita mana tau kan..

    ReplyDelete
  19. huh sy pon nk jampi si lahanat tu ditimpa mala petaka.bio pdn muka dia

    ReplyDelete
  20. saba ye kak na ..
    ika dulu mase pegnent pun byk sgt sedih nanges semua ...
    jgn sedih2 tau tak baik utk baby

    ReplyDelete
  21. MasyaAllah,
    kuat betul dugaan.
    tak perla mak na pon dh redha.

    tapi geram jugk kn.
    sape la yg kebas tuh
    mmg bedebah !

    ReplyDelete
  22. Na,miza pena kena,4thn sudah kot..raya ke3 tau.habis segala diselongkarnyer..tp syukur...nasib die xwat paper.miza tido sor2 lak dlm blik.hish..

    ReplyDelete
  23. Na,miza pena kena,4thn sudah kot..raya ke3 tau.habis segala diselongkarnyer..tp syukur...nasib die xwat paper.miza tido sor2 lak dlm blik.hish..

    ReplyDelete
  24. subhanallah..

    panyangak vodo mane la tu kan..jahanam betol diorang nih..langsung x tinggal sket.

    pasti ibu na sgt2 sedih skrg ni kan.mesti banyak kenangan pd brg kemas tu semua..

    roy hilang hp cikai pon da meraung2..mgkn bkn rezeki kite kot..sabar je okey..ade balasan untuk mereka..

    ReplyDelete
  25. Ya Allah dibulan yg penoh berkat nie pun ade org yg buat jahat..

    Klu dorang tak sempat bertaubat, Neraka jahanam la jawap nye

    ReplyDelete
  26. geramnye kiteeeeeeee!!!!!!!!

    (sekali lagi, kite ni asik tertinggal keretapi jek. sori na, bz sket lately)

    kite sumpah org yang merompak na ngan mak na tuh! geramnyaaaaa!!!!

    ReplyDelete
  27. kak, moga akak dan famili berada dalam kondisi terbaik. saya doa yg baik-baik utk akak. sabar itu lebih baik:))

    ReplyDelete
  28. jahatnyeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee.....

    badigol punye org!!!!!

    insyallah allh byr cash je tu...jgn risau na,....

    sekejap je tu....!!!!

    ReplyDelete
  29. kaka nano. sedih buya baca citer ni. dah tenangis dah skit je. hehe gampang betul ah orang gila tu. bulan2 pose leh wat keje kan. eee orang dapat rasakan perasaan mak kak nano time tu. eish. wiso plak. ee geram ah.. ee !

    ReplyDelete
  30. jahattttttttt!!! sian mak na, sian na, sian laki na,

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails