Thursday, March 10, 2016

Kenduri Tahlil & Doa Selamat Penutup 2015

Kenduri ni akhir tahun lepas, cuti berangkai ape ntah 4hari tu, so alang2 cuti pjg sket, bleh la kerah semua balik, kiteorg decide nk bt majlis hr jumaat, 25dis, cuti krismas kot eh, lupe dah. 


Mek a.k.a kakngah kite, 3bulan dia tinggal ngn aku, niatnye cume 1, utk tlg aku sama2 jaga mak, actly bulan 10 hr tu mak kena serangan stroke belah kiri, hampir lumpuh sbelah badan, ade pendarahan byk dalam otak, memandangkan usia mak yg agak berumur skit, hampir 80tahun, so doctor putuskan utk tidak melakukan ape2 pembedahan buang drh beku tu kerana berisiko,so kami bw balik mak, yang pernah ade pengalaman dgn org stroke ni faham la cmne situasi getir aku, dgn mak tak boleh bergerak, banyak perkara yg dia lupa, haihh aku xkuat untuk hadap sorg2, nasibla mek volunter nak sama2 jaga, even ada adik bradik lain lg, tp masing2 ade komitmen masing2, kerja, jauh. Kebetulan mek ni ibu tunggal, anak2 semua dh besar pjg, dah kerja, yg bongsu pon form 4 tp sibuk merantau sana sni dgn xtvt berbasikal dia tu.. so dia antara yg kurang komitmen, blh la teman aku sama2 uruskan mak, Alhamdulillah ;)

SEpanjang tempoh 3bulan tu, Allahuakhbar, xtergambar prasaan nak diceritakan, 1001 rasa ada, perit, getir, sedih duka pilu semualahh, tapi xpe la, org tua sakit ni selalunye mmg byk kerenah skit, lain dr yg lain truss, tapiii..selagi mampu berbakti pada mak, telan je la segalanya, asalkan mak cepat sihat. Mek la teman mengadu ketawa, menangis, sama2 sakit, haih la sebaknye kalau ingt balik ;))

Genap 3bulan, Alhamdulillah perkembangan mak makin +tive, mak dah blh bgn, slow2 berjalan, dengan tongkat, syukur sgt walaupon daya ingatan xkuat, itu mslh biasa pesakit stroke kot. Bila mak dh blh uruskan diri sdiri, so mek ambik keputusan utk pulang kepangkuan anak2 dia yg kerinduan ditinggalkan 3bulan tu, kehkeh. Allahu, masa ni sebaknye bila dpt tahu dia nk balik Ganu tu, aku lah org yg paling sedih kottttttt..waaa :((

So sebagai penutup episod duka itu, kami buat keputusan utk kumpul semua adik bradik, buat doa slamat utk mak, buat tahlil skali utk arwah ayah. ;)

Kami 2bradik ni la 2hari berturut2 g beli brg mentah, brg basah semua untuk kenduri, plan itu ini nk masak ape, nk buat ape, dulu ade sorg abg ni, dia slalu kemudi kenduri kendara, bab masak2 utk kenduri pon serah bulat2 kt dia, but lps dia dh xde, pepandai la kiteorg atur sdiri, huhu. Tawakkal sajalah, xtry xtahu kan? hihi. 

Malam sebelom kenduri tu anak2 buah ramai dh yg dtg, sama2 tolong masak itu ini, sedia bahan2 rempah segala. Aku buat rendang ayam 3ekor mlm tu, sbb akak yg sorg tu mengandung, tp kne darah tinggi melampau sgt smpai kne masuk wad, so dia mtk buatkan pulut kuning & rendang utk selit skali doa slamat utknye. 

serius! xpernah masak rendang biasa ni, slalu kan aku suke buat rendang cili api, tp utk mkn ngn pulut kuning, patot buat rendang berkuah, haihh belasah je la campak itu ini, janji blh mkn dah. Haha lupe nk snap gmbr dh siap, agak menyelerakan jugak la. kuikui :p

Pinjam kawah surau, haha. Puak laki masak sambal tumis utk ayam masak merah, buat stok awal2 takot terkejar2 nk buat semua esok pagi. 

Alhamdulillah, ramai anak2 buah lelaki yg boleh harap. hehe ni belah paginya, goreng ayam, masak sambal kelapa untuk kerabu taugeh, masak lemak nenas ikan masin, masak bubur kacang hijau.. gambar org dalam rumah buat keje xleh show off sbb semua xbertudung, hiks :D

Antara menu hari tu, 

ulam

sambal belacan mangga

ikan goreng

ayam sambal

gulai lemak nenas ikan masin

kerabu taugeh

jelatah

karipap, tembikai, bubur kcg ijau, ape lagi ntah yg xde gmbr, lupe dah.

Majlis tahlil dimulakan dengan pihak lelaki, selesai solat jumaat derang semua singgah rumah trus, buat tahlil, masa ni aku tgh bersiap, baru nak kuar bilik dah penuh semua org kt ruang tamu, dh xblh nk snap gmbr, haha. Dah selesai semua kuar utk ambik nasi baru la blh kuar, alhmdulillah, anggaran sikit je, xjangka plak ramai hari tu, rezeki la tu ;)


Prasan tak? kagum ok, bila tgk puak2 lelaki ni nk ambik makanan semua beratur ok, beraturrrr pjg, mcm waaaaaa bagusnyeee, displin memasing, xde la nk berkerumun ke atau lepak2 dlu ke tggu dh reda org kan!! ^___^ 



Settle geng lelaki, kite tunggu Asar , sbb lepas solat Asar jemputan perempuan untuk buat doa slamat plak skali dgn baca yasin ;)



Mak yg serba putih tu, hehe gelisah skali dia sbb xblh duduk lama2 cmtu,cpt lenguh, tp nk bt cmne kan,sabar je la ye mak, huhu

Selesai baca yasin & doa selamat, berdiri untuk selawat plak, masa ni anak2 buah agih2kan pulut kuning & rendang tu ;)

selamat menjamu selera, kali ni xde yg nk beratur pun, hehe

Selesai semua tetamu pon dh balik, baru la kiteorg anak branak dapat ceduk nasi, laparrrrr..



depan aku tu abg no 5, sbelah dia baju pink tu abg no 6


ni semua anak2 buah, yg perempuan dah kawen branak pinak dh punn :D

salah sorg anak buah yg paling kacik, tua stahun je dr aku, anak ke2 kakngah/mek tu.



Alhamdulillah, semuanya berjalan lancar, esoknye tu kiteorg masak mee kari, cisleleh, g picnic dalam hutan -______- sbb geng2 laki nkg mancing, redahhh je la walauponnnnn..

Balik tu buat kek keramel, cheesekut, biskut semperit susu, sambal hitam, ape lg yer? lupa dah, pack2 byk bekas, untuk masing2 bawak balik, buah tgn dr Su yg xseberapa ni tanda menghargai kerjasama dr korang ;) ecehhh :p


Sambal hitam pahang ^_^

malam tu derang semua gerak balik ke rumah masing2, ade yg ke Tganu, Kedah, Johor, KL, yg paling syahdu mlm tu of course la antara aku ngn kakak aku tu, Mek, Allahu..sedihnye xdpt ditahan2, peluk dakap erat dia lama2, sama2 nangis smpai sedu2, aku betul2 berterima kasih sgt2 slama dia bersama aku, susah senang bersama jaga mak, semua yg ade pon turut nangis skali mcm hape dah, huhu. Pastu anak2 Mek pon semua duk nangis peluk2 ucap terima kasih gak kt aku slama ni tlg jaga mak dia, huhu. Haihh nangis bukan sbb xberjumpe dah pasni ke ape, dekat je, hehe cume prasaan sayu,sebak susah nk ckp ;)


Terima kasih banyak mek, kakak kesayangan sy ;) banyak ilmu masak2 dpt dr mek slama 3bulan kite duduk skali. hehe. Bila dia dh balik tganu, mesej sunyi plak rase, sbb anak2 semua kerja, slalu kan ms duk ngn aku, if aku g kerja pon, dia ade la jugak teman mak borak ape semua, xla sunyi. hehe sabar je la.

pjg giler entry ni, tskk...taip dgn penuh emosi plak tu, dahh nak balik masak kt mak plak :D

1 comment:

  1. waaaa meriahnye na....lauk pauk pun sedap haaa...

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails