Wednesday, July 22, 2009

mengidam..

yeay ! akhirnye aku dpt gak merase cmne rasa ngidam ni, hihi dulu2 terpikir camne la org ngidam ni, ape prasaan tu..?? smpai xley tahan2 nak jugak wlaupun mende tu payah nk carik.. ishk..

Mlm ahad lepas, masa ngah tgk tv ngn suami tercinte, *hoho* dia ade citer, yg member die pesan, bila bini ngndung ni, jgn dilayan sgt tgk tv berdua, kan pantang tgk ape je terlintas dlm tv tu die nak, xbg kan kempunan, payahhhhhh.. mase tu dgn riaknye aku jawab "tolong sket ehhh.. tgk org la.. xde gedik2 nk ngidam ape2 pun? biase je tgk ape2 iklan mknn kat tv tu, lain la kalu lapo..mmg la nak makannnnnnn kan??" *cakap besor ni*

Nah smlm ! tetibe aku tringat ke durian belanda, xtao la psl ape.. tetibe terfikir ke buah tu, pastu trase nk makan, tp mcm payah je nk cri, kat mane nk cekau? mcm dah berbelas tahun je aku xjumpe buah ni, ishk.. pikir2 mane nk crik, mcm payah je, trus je nak nangis sbb trase yang aku bakal kempunan je nanti , sedey :( *ngade ek?* :p

xpenah2 lg aku nangis sbb xdpt mkn buah, pelik ni :p

*aku tau kat kedai2 makan & pasaraya byk jual jus dia kan? tp aku xske yg tu, nk mkn isi buah tu jgk*

pastu sms suami ngadu, hope dia tlg carikan la smpai jumpe, anak dia nak mkn, bukan aku :p
tup2 dia ckp kat blkg umah mak dia ade pokok, tp buah xtao la.. nanti die call mak dia dlu.. fuhh cuak + hepi.. hihi mintak2 ade,

blk kerja ptg tu tu dia call gtau mak suruh dtg umah.. hoho mcm ade berita gembira je :p trus pecut ke sane, smpai2 trus tanye manenye? nk tgk pokok, huhu.. xcited gler, tp mak ckp buah xmsk lg yg kat pokok tu.. alaaa..mcm sedey.. tp mak ckp dia faham cmne prasaan org ngidam ni, mak pernah lalui da.. kalau dah nak tu.. dan2 time tu jugak nak mkn, xley tahan2, so??


so..gigih la mak mencari tuk menantu kesayangannye ni *hak puui* :p .. hoho smangat, dan nak ade rezeki aku gak, kebetulan mak cik depan umah tu ade buah ni, itupun ada org kasik kat dia mggu lepas, tggl sparuh je lg, tp xpe la.. asalkan dpt bg aku rase dah.. owhh bahgia giler dpt mkn buah tu smlm, lansung xpelawa kat org lain da.. licin ! :p, sgt2 berterima kasih pd mak yg memahami keadaan aku ini.. dah la tlg carikan buah ni, tapau lg lauk2 utk aku bwk blk, senang kerja aku, xyah msk dah untuk mlm td.. hihi tenkiu ailebiu mak ! :p

*gmbar gugel je ni*

eh mase ngah gugel cri gmbar buah ni td, aku terbaca tentang khasiat2 buah ni, bagus jgk, antaranya..

" Menurut kajian, durian belanda yang buahnya berkulit lembut, durinya agak jarang yang tidak tajam, mampu merawat dan mengelakkan seseorang daripada mendapat kanser dan menyuburkan pasangan yang inginkan zuriat.

Khusus bagi ibu yang baru melahirkan anak, wanita Suku Asli Guyana digalakkan meminum jus atau memakan terus buahnya bagi meningkatkan pengeluaran susu badan di samping mengelakkan masalah ketegangan.

Dari segi perubatan moden, kajian kedua-dua universiti mendapati, bahan yang terkandung di dalam buah durian belanda ini boleh digunakan sebagai aktibakteria, antikanser, antitumor, astrigen dan penyakit saraf. Durian belanda mengandungi bahan amyloid, asid sitrik, fruktosa, manganese, sukrosa, reticuline dan tannin. "

hoh, pd pasangan yg inginkan zuriat tu, ape lg, pi lah cari, mane tahu bley membantu skit sebanyak, insyaAllah.. aku doakan same ; )

11 comments:

  1. hehe...nasibb ko mengidam nie
    lau yg pelik2 cmnoo

    (:

    ReplyDelete
  2. waahhhhh...nak sikit boleh x..susah nye nk carik kt sini... (saya x mengidam lg)..

    hihihii

    ReplyDelete
  3. hik2, kebetulan ujung minggu lepas saya baru minum air durian belanda ni...adakah ia dikira? hihihi :P

    ReplyDelete
  4. wah...na dah ngidam ye. masa nurul dulu masa kandungan awal2 mcm na teringin nak mkn tomyam yg masam tu tgh2 mlm. nangis gak. dpt gak mkn.pastu nak mkn apam balik yg panas. fikir2 lik mcm ngada2 jer. tp dah kita nak mkn. hehehe :)

    ReplyDelete
  5. hohoo..
    nice info
    harinie gak aku suh mr sharil carik
    hehee...

    haa...nasib baik dapat
    next...apa pulak?
    ;)

    ReplyDelete
  6. kite sampai skang ngidam makan mee udang penang tak dapat2 lagik.
    :(

    ReplyDelete
  7. wah mmg sedap buah ne....alamak ter nak plak...hihiih

    ReplyDelete
  8. u...u baru lagi..tahan ke perut tu?i xberani mkn sampai la kandungan masuk 6 bulan baru i sebat ini buah dan airnya skali..heheheh.siap ade buat mcm abc tu..sodap..hehe

    ReplyDelete
  9. mujur la dpt yer..untung nano mak mentua rajin melayan hehe

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails