Monday, March 2, 2009

Utk bakal pengantin (kiter lorr..)

kredit tuk kak g butik comel : )

Rasulullah pernah berkata..kepada menantunya Saidina Ali r.a

"Wahai Ali, apabila pegantin perempuan masuk ke dalam rumahmu, maka suruh tanggalkan kasutnya ketika dia duduk dan membasuh kedua-dua kakinya. maka sesungguhnya apabila kamu berbuat demikan ALLAH mengeluarkan 70 jenis kefakiran dari rumah kamu..
dan ALLAH menurunkn 70 rahmat yang sentiasa menaungi di atas kepala pengantin sehingga keberkatan itu meratai penjuru rumahmu dan pengantin itu sejahtera dari penyakit gila,sawan, dan sopak selama mana dia berada di dalam rumah tersebut.

Laranglah pengantin itu dari makan & minum

4 jenis makanan ini..
susu, cuka, ketumbar, epal masam

Saidina Ali r.a bertanya..Kenapa..?

Baginda menjawab..
"Kerana rahim perempuan itu kering dan sejuk dengan ini sebab dari 4 perkara (makanan) ini..untuk menghalang dari dapat anak..Sesungguhnya tikar di penjuru rumah adalah lebih baik daripada perempuan tidak dapat anak"

Saidina Ali bertanya lagi..
Kenapa cuka dilarang ?( semasa haid dan seminggu pertama perkahwinan)

Baginda menjawab:
"Apabila minum cuka semasa haid.. sesungguhnya haidnya itu tidak bersih selama-lamanya"

Berikut 12 makanan yang digalakkan..

1. Roti
Roti yang paling bagus ialah diperbuat daripada gandum yang baik dimasak dalam pembakar roti yang bulat. Roti itu dibiarkan sejuk sebelum dimakan, jika tidak kita akan merasa haus bila memakannya. Roti yang sudah lama dan tidak elok akan menyebukan perut. Roti yang terdapat sekam gandum mudah dicernakan. Nabi s.a.w. pernah bersabda "Jangan potong roti dengan pisau. hormatilah roti itu dengan memotong dengan tanganmu kerana Allah menghormati roti itu".

2. Jintan Manis
Jintan manis banyak khasiatnya ianya melegakan kesakitan dalam badan, melancarkan aliran keluar haid, membanyakkan susu dan membuang gas dalam usus. Ianya juga boleh digunakan dalam bentuk serbuk dan disapu disekeliling mata bagi menguatkan pandangan mata.

3. Asparagus
Asparagus berkhasiat bagi membuka sekatan pada buah pinggang dan memudahkan kelahiran anak.

4. Pisang
Pisang boleh menyejukkan badan dan ianya boleh dimakan dengan madu lebah.

5. Barli
Barli berkhasiat sebagai penyejuk badan. Rasulullah s.a.w. pernah memberi sup barli kepada orang yg mengidap demam.

6. Selasih [ telur katak tu kan? ]
Selasih berkhasiat untuk menguatkan organ hati, memudahkan tidur dengan cara menyapu kepala dengan basil yang dicampurkan air.

7. Mentega
Mentega khasiatnya memanas dan melembapkan. Baik untuk menghilangkan sembelit. Mentega yang dicampurkan dengan kurma dan madu sejenis makanan yang menghilangkan rasa mengidam pada perempuan hamil.

8. Lobak merah
Kegunaannya memanaskan badan. Ianya juga melancarkan aliran haid dan air kencing.

9. Biji hitam [ ape ni??..lada hitam ker? ]
Dilaporkan bahawa Nabi s.a.w. pernah bersabda "Jadilah seperti biji habb al sauda kerana biji ini ubat semua penyakit kecuali kanser dan mati". Adalah dilaporkan juga bahawa Allah Taala menunjukkan bahawa "ia" itu ialah hab al sauda menghapuskan angin dalam usus dan demam. Baik untuk merawat 'leukoderma' dan membuka saluran urat yang halus. Berguna untuk menghilangkan penyakit selesema.

10. Ayam
Memudahkan penghadaman. membetulkan imbangan badan, baik untuk otak dan badan, serta mencantikkan rupa paras. Walau bagaimanapun jika dimakan terlalu banyak boleh menyebabkan penyakit sendi dan yang terbaik ialah daging ayam betina yang tidak bertelur.

11. Tamar kering
Nabi s.a.w. pernah bersabda, "Rumah yang tiada tamar atau kurma adalah rumah yg tiada bermakanan". Nabi s.a.w. sendiri pernah menanam kurma atau tamar. Kurma hendaklah dimakan dengan badam untuk menghapuskan parut yang tidak diingini

12.Terung
Terung hitam menyebabkan keluarnya hempedu. Kecenderungan benda ini mengeluarkan hempedu dapat dibetulkan dengan memakannya bersama daging.

7 comments:

  1. biji hitam tu berkemungkinan biji selasih lah..klo tak silap..

    wallahualam

    ReplyDelete
  2. suke pisang :D bole mkn pisang manyak2 pasni :D

    ReplyDelete
  3. suka nurul baca infomartion nie nano. kak nurul dpt ilmu dr entry nano kali nie :)

    ReplyDelete
  4. biji hitam tu rasenyer habbatus sauda..bende tu mmg baik utk semua penyakit..nmpknye xleh mkn acar timun la time majlis tu, kan ader cuka..heheh..pastu jintan manis, mkn soto la sbb kuah die bnyk jintn mnis..

    ReplyDelete
  5. wahhh..harus ku simpan larangn ni tuk 2tawon lg...ehh..2 kerr..?? hahahahahha...

    ReplyDelete
  6. ***peh..peh..peh...aah..serious kena simpan...dasat..tahniah na....

    ReplyDelete
  7. nape ek kita tak leh minum susu? bukan ke susu tu bagus? ermmm...agak kompius di sini laaa nano.

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails