Wednesday, August 24, 2011

Biskut sarang semut

Terpengaruh dgn entry dayu smlm, padahal plan mlm td nk buat conrflakes madu & biskut suji kristal, last2 tukar plan, try buat sarang semut dulu, sbbnye dh lama aku nk buat mende ni, cume xde penyagat tuh..tp dayu ckp dia pun gune penyagat carrot tuh..aku pun ade, so bley la cube2. hehe


Nah resepi 3jenis kuih dgn harapan dpt settlekan  trus mlm td sbb mika lepas berbuka trus lena, dia tdo mlm mmg lena betoi..so syok ler nk bt kuih ni dgn tenang :) eh btw aku tulis smula kt whiteboard mika neh. haha sbb biasenye klu aku bwk kertas g dapur, mmg hancur ler kertas tu..berminyak bertepung bagai...so resepi dlm kertas simpan elok2 :)

so semua bahan2 tu dicampur skali, putarrrrr dlm mixer smpai part dah xley nk gerak mixer tu..

 hahah baru la uli ngn tgn smpai jadi doh gni..

sagat yg dah berusia kt umah mil, pinjam sat :p

tp kan, lepas sagat tu, aku cm xconfident lak..rasenye lubang sagat yg paling halus aku guna, tp awat hasil sagat tu cm tebal2 je..so meses dayu tanye kepastian..n dia sahkan mmg cmtu..sokay la kan..lantak ctu. lgpun bukan guna sagat sarang semut yg betul baru halus2 je sarang tu..


buruk kan rupe?? mcm spegetti yg bru di tos :p
tp aku tgk yg dayu cm halus2 je sarang dia???? konpiussssss...
tp xde hal la..sudukan je sarang semut ni dlm cup
ini part yg aku paling xgemor,,,mcm leceh sket nk sudukan bagai ni
if ade pembantu cm laju sket kerja ok la kan..klu bt sorg2
haishh bila la nk abes ni jap2 tgk doh yg berbaki. haha :p
padahal lmbat siap sbb buat depan tv, smbil tgk tv manenye xslow tgn tu??


beskut sarang semut yg siap di hias dgn choc rice.
aku bakar dlm suhu yg rendah je 150drjah cel..20minit
terbaca kt mane eh smlm, if bkr lama cm tahan lama sket kuih tu..
ok settle dh sarang semut, basuh baju bagai, kemas umah..kol 2 pg mkn sahur..
trus tido..xde dah nk buat kuih ke 2, ke3 bagai. semputttt...
mlm ni plak nk bt suji kristal yg kene mengentel bulat2 taruk dlm cup bagai jugak
mungkin ambik masa yg lama gak..so 1 jenis kuih je la mlm ni, 
jgn nk letak harapan nk bt byk2 tuk 1 mlm trus..tggl harapan je T__T

resepi asal : dayu


12 comments:

  1. boleh lah tu
    yang penting rasa dia.. aku nyer sagat mmg halus skit kot
    takpe..boleh je
    mu nyer sarang semut kerengga
    aku nyer semut api (:

    ReplyDelete
  2. nk gelak comment dayu...ko nyer sarang semut kerengga....hihihi

    ReplyDelete
  3. keh3 jadi la kan, asalkan sarang semut gok...
    huuuuu T__T

    ReplyDelete
  4. mu selalu tido lambat ek? aku sblm pukul 10 sllunya dah zzzzz...

    4.45 sok dah nak bangun panas lauk, masak air, buat air...sebulan puasa inilah rutin aku hari2..huhuh

    ReplyDelete
  5. aku biase klu baring nyusu ke mika,
    mmg slamat ngn aku2 skali la belayar
    tp sbb dah xlame nk raya
    gigih gak sengkang mata buat kuih,
    hahahahha :p

    ReplyDelete
  6. rajin sbb nk tempah xmampu kot. hehe

    ReplyDelete
  7. argh rajinnya kamu semua nie.....jeles tau

    ReplyDelete
  8. rase nk buat jugak..dh beli sagat..choc rice jer tak beli..tp tak tahu la terbuat ke tidak

    ReplyDelete
  9. sapa ada penapis lubang besar sikit bleh je tekan dlm tu pengganti sagat hehe..

    *lawa tulisan na..:)

    ReplyDelete
  10. gigihnya korang buat biskut raya ni..termotivasi kejap..tp tu la, setakat ni smpat wat yg paling simple, popia nestum..hehe..kira jd la tu.. :p

    ReplyDelete
  11. mya jugak telah bertukar kpd pampes hey baby *eh apesal komen tak berkaitan dgn entry ni

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails