Monday, March 28, 2011

Keraskan hatiku

haishh..aku xtao nk ckp cmne dah.. maybe aku xsekuat mommy2 yg lain kot. xpun awal2 ni mmg cmni ehh prasaan bile antar ank kt nursery? beratnye rase, even dah dpt layanan yg slesa kat sane pun, tp hati aku berat je lg nk lepas budak tu..cmne la nk pujuk hati ini tlg kuat sket??

xceli pg jumaat tu hati aku xtenteram dah. asik duk pikir cmne keadaan ank kt sane. xde pun org nursery tu call means dia elok2 je la kt sane kot. tup2 pukul 1 aku nkg amik dia. smpai je pintu pgr dah dgr suara budak meraung2 kuat. yes..tu suara anak aku. errmmmm trus berlari msuk umah tu utk dptkan dia. adehhhhh ko bayangkan eh. dengan mate merah + bengkak, sedu2 nanges. serius dia xpernah nanges smpai cmtu skali. adehh luluhnyeeeeeee hati aku. nak2 bile aku dah dukung dia, peluk seerat2nye. hummmm.. kenapala wahai anak. adoi

tp aku rilek je ajak dia lepak dlu..nk borak2 ngn pengasuh2 sane, derang ckp mika ok la. xde la nanges teruk. ade budak2 yg lain. nanges smpai ke ptg. haha. dia nanges kejap2. tgk luar. kang senyap. pastu nanges lg tgk luar. dia puas nanges senyap ah. hahaa suap mkn pun dia la plg byk makan. haha. tp part nk tido tu payah sket. siap tido beriba atas pengasuh. xmo susu, mogok kot. bile dah ngntuk sgt terlelap sdiri. itupun bile trjaga trus ngamok2 xley tdo. biasenye kt umah dia tdo berbuai. asek ade org enjutkan buai. mmg lena la tido 2-3jam. now..hummm..

tp walaucmne skalipun aku tetap kene ajar dia duk nursery. ksian sgt kat laki aku xtido jg anak. aku plak nk cuti payah. tp tu la. bukan budak tu je.aku pun kene amik masa gak nk kuatkan hati ni. nak besarkan hati ni bak kate ena. pedulikan dia nanges. pergi kerja jgn pikir ape2. haha. hadoiiii rumit ahhh. benci tol knape harus ade prasaan cmni? huhu mintak2 pengasuh tu pndai la tackle ank aku & pndai memujuk. *tetibe aku rase mcm dia kekurangan kaseh syg bile duk ngn org luar ni* hahahha. coi! lg nk pikir bukan2!! haishhhhhhhhhhhhh. jom buat kije. xyah pikir2 dah. :)

p/s: tp hr ni mak tok yg jaga. adehh aku belum ade kekuatan lg nk bwk berbincang ngn dia psl hal ni...takot gak nanti dia trase, ermmmm mane la tao kan.


11 comments:

  1. sebelum ni aip dijaga oleh keluarga sendiri..
    maybe sebab itu dia tak biasakan lagi..
    diri dia dengan persekitaran yang baru..
    dengan ramai budak-budak disekiling dia..
    di nursery, kan mereka di ajar untuk berkongsi dan berdisiplin..

    mama kena kuatkan hati ek..
    nanti kalau nak pergi school macam mana..
    InsyaAllah aip akan ok ya

    ReplyDelete
  2. bg mika masa utk biasakan diri dgn environment baru. wiken kt umah tidokan dia dlm buai tak? better jgn.ajar dia tido tanpa buai.

    ReplyDelete
  3. it takes time utk 'hati besar' ok!

    xpe, pelan2 kayuh =)

    lama2 nnti dia ok. dah besar nie baru nk dok nursery payoh sket la. lg mencabar sbnrnya dr masa anak kecik xto ape sgt cam naurah dulu

    so aku agak faham la. bdk da sllu manja, mmg gitulah dia. huhuh =p

    aku dah susah2 dulu na. so skrg aku dah lega. hati pon dah jd beso terlebih pulak. huhuh..

    ReplyDelete
  4. kuatkan hati mu na...harap2 takde papelah ye..memang susah hati letak anak kat nursery nie....hurmm nak ckp lebih2 pon mun takde pengalaman...

    ReplyDelete
  5. mu kene kuat.
    eyh maktok blom tahu eyh?
    lar. ingtkan die tahu doh.

    ReplyDelete
  6. tiba2 sedih baca entri ni. iye la na anak zuriat sendiri tu apa2 pun mmg tak tenteram kan?

    daku ni w/pun babysitter raina tu ok tp tiap kali kerja dok fikir anak. risau sebenarnya kalau boleh nak anak tu 24 jam depan mata kita je kan

    hrp mika makin selesa dgn tmpt nursery tu

    ReplyDelete
  7. Na, mmg berat hati ni. tapi insya'Allah Mika ok. dia dah besar sikit ni ok rasanya. kalau kecik 2 3 bulan lagi haru. tgk² nnt Mika dah pandai mcm² 2 3 bln duk taska. :)

    ReplyDelete
  8. Nanonano...rasanya ramai ibu yang merasa mcm apa yang nanonao rasa... tapi nanonano kene kuatkan hati...nanti lama2 dia biasa dah...

    ReplyDelete
  9. naluri seorg ibu yunk..klo aku pn x tenteram agknya..meroyan..

    ReplyDelete
  10. Awak kena yakin dgn org2 kat nursery tu baru dapat kurangkan sikit rasa bimbang tu. Xpa. Orang Sabah cakap, 'pelan-pelan'.. :)

    ReplyDelete
  11. huhu..na, itulah yg ana rasa sekarang ni. baru berura-ura nak amik Dani dlm hujung bulan ni. tetiba adik bagitau, ayah cakap, "dok sini bijakla dia, pandai itu ini, dok taska makan tdo makan tdo.." alahaiiii... camne nak amik ni..:(

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails