Wednesday, March 30, 2011

Resepi bluberry cheese cake :)


puas aku carik blk resepi cis kek itu hr, xjumpe ar, aku pun cilok dlm fb kongsi resepi je hr tu..tp tao je la..sehari beratus2 resepi msuk. cmne nk carik resepi lame? jenuh..haha xpe aku still ingat bahan2 dia..sgt simple je yer..korang patot buat, tp jgn main agak2 mcm aku..terus xjadi kan.. haha aku xcited sgt nk buat ikot resepi ni coz dia xgune ceram cheese pun, just gune cheese yg keping2 tu je..hehe serius sedap, akak aku penah dah buat..mmg rase cis kek mcm yg kat kedai tu..cume bile dpt ke tgn aku je..bantat :(

200ml susu segar
70gram butter
4-5keping slice cheese
70gram gula
70gram tepung gandung (di ayak)
4biji telur asingkan putih & kuning telur
asen vanila
jem stoberi/bluberry utk filling

1. slice cheese tu carik2 kecik, pastu campur ngn susu segar, masak dgn api perlahan atas dapur. dah sebati cheese td ngn susu msukkn butter, larut semua, tutup api
2. msukkan putih telur & gula dlm pengisar & pukul sampai jd meringue (aku baru tao meringue tu ape, dia kembang sampai bile kite terbalikkan mangkuk tu pun adunan dia xjatuh tp aku gune pengisar jenis brand murah. maunye berjammmmm lamenye nk tggu meringue. sabor je laaa...)
3. pukul kuning telur td smpai kembang, masukkan tepung skit demi sedikit smpai sebati. pastu masukkan adunan yg dah meringue td tu dlm adunan ni, gaul dgn cara kaup balik spy adunan sebati, jgn lupe taruk esen vanila sesudu yer.,.
4. msukkan dlm loyang yg di alas kertas minyak (aku koyak buku log yer..pastu sapu ngn butter atas bwh kertas tu bg melekat dlm loyang.hahaha)
5. loyang yg berisi adunan kek td msukkan dlm loyang 1 lg yg berisi air. water bath nama kekdah ni.ade iras2 double boiler gok la. hehe then pastikan oven dipanaskan dlu..amek suhu 170c..bakar adunan kek td selama 20minit kemudian turunkan suhu ke 120c & bakar selama 40minit.
siap!

cepatla buat. nk tgk hasil korang plak yg xbantat tu. ingat yer..pastikan bahan2 tu ditimbang dlu ikot sukatan yg betul klu xnk kek bantat mcm aku. hahahahah..wek :p

8 comments:

  1. wah..thank u for sharing..leh cuba..hubby suka cheese cake ni..hehehehe

    ReplyDelete
  2. mcm nak cuba buat tapi tahu diri ini tak hebat dalam membuat kek2 bagai ni haha

    ReplyDelete
  3. rumitnye.
    pening kepala aku .
    heh.
    :D

    bak resepi simple mimple sikit lah.
    tak pon nnt buatkan tok kiteorg ni.
    hahak.

    ReplyDelete
  4. pn nano..apekah brand cheese y anda gune tu?huhu

    eden nak toray ni..hik hik

    ReplyDelete
  5. Mek, aku tak nak buat tp aku nk suruh mu buat unbaked cheese cake tu dulu. aci tak?. hihihi.

    ReplyDelete
  6. sgt indah hidup bila masih punya ayah&ibu...lebih indah bila dpt memeluk mereka di hari ulangtahun kita..aduh, entry awak nie buat saya rindu sgt...rindu kpd mereka di sana :(

    selamat hari ulangtahun hidd...moga terus bahagia di samping keluarga tercinta *hugs*

    ReplyDelete
  7. WOOO..1st time tgk resepi xyah guna cream cheese. okay, nk buat nnt!!

    ReplyDelete
  8. alamak na, jue dah tersalah komen tadi...sepatutnya nak komen utk entry birthday hidd...hahaha!!!

    bantat pun dpt gak buat cheese kek sendiri...jue nie, asyik2 secret recipi la jawabnya :D

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails