Thursday, March 17, 2011

Mintak pendapat korang ttg nursery..

Sejak 2 menjak ni mil slalu xsehat, dgn keadaan ank bujang aku yg makin ligat bukan main tu, aku mcm ksian sgt kat org tua tu..skrg ni slalu sgt mil sakit kepala, g cek spital rupenye mil ade sakit jantung & darah tggi. omg! dlu ms aku bru pas bersalin,mil awal2 pesan, dia nk jaga budak neh, lgpun xde kije kan..tp skrg bile tgk keadaan dia gtu, tambah2 lg, fil aku slalu je outstation jauh2, mmg mil akan ikot skali, so time mil xdpt pegang ank, aku la org plg susah hati, nk tggl anak ni kat sape..msg2 ade kerja, aku plak payah cuti, haishhh stress gak kdang2.

so stakat mggu ni, kakak aku gilir2 jaga ngn laki aku. itupun pagi je dia bley jg. petang dia nk ikot suami dia niaga kt psr mlm, so lunch aku blk umah siap tapau nasik utk semua, suap ank mkn, bg mandi, buat susu, kol 2 aku nk g kerja..serah tugas kat laki aku plak. laki aku mmg ade je siang kat umah. dia kan kerja mlm. tp siang time tdo..so skrg terganggu sket la time tdo tu.xpe berkorban sket utk anak jugak kan?

Tp smlm laki aku lsg xtdo..dia blk pg, nk tdo, tp ank aku merengek2 nk main ngn babah dia. so layankan je la. main2 pastu dia bg anak tdo. dah dkt tghari mata still xley lelap. dia meses aku bgtau. aku dah cuak. cmne ni xtido lg? kang ptg nk jg anak lg xley tdo..mlm nkg kerja smpai pg? 2hr lsg xtdo maunye fengsan kan! esok nk jg anak lg..skip ms tdo lg..alalalalalalla ksiannyeeeeeeee la kat dia. huhuhu dah la kerja sengkang mate tgh mlm. siang lak xley tdo. maunye xstress ekk. pastu smlm mil ckp next week xdpt jg lg anak sbb ikot fil g klantan. ahdoi! maunye 2mggu laki aku xckup tdo gni. matik! :p

makanye, smlm..kami sepakat bt keputusan nk antar anak kat nursery je lepas ni. xnyusahkan mil. xsusah2 aku bkejar sane sni. dgn laki aku xckup tdo semua. better antar nursery ah. sane xpenah cuti eh? sabtu ahad ye lah cuti :p..

tp serius, dlm duk bincang nk antar kat nursery tu, mcm2 dah aku pikir bile slama ni slalu sgt baca pengalaman2 dr korang yg sgt2 mensaspenkan aku. mcm2 cerita yg xsedap dgr. boley ke ank aku nk terima persekitaran baru tu? aku takot..kene buli ngn budak2 bsr kt sane. aku takot, xmo jadi mcm kes dani ank ana tu dlu :(

haishh mcm2 la pikir yg -tive je semua. 1 je aku pkir yg +tive. sane ramai kwn, n boley main2 & belajar. if duk umah maktok, asek la org tua tu duk layan kemanjaan dia tuh. kang naik lemak pulak. ptg2 nk kene bwk berjalan ngn motor. klu x ngamok2 kt aki. haishh bahye2.

wlau cmne skalipun, aku dah tetap dgn pndirian nk hntar kat nursery, now tgh ushar nrsery yg ade rekod baek, kalau boley dekat ngn opis. senang kang dia melalak ke hape, aku pecut je ke sana.

Now nk tanye pendapat korang la..yg mane ade hantar anak kat nursery tu, sile guide aku ttg selok belok nursery, ttg ape2 je lahh. ishk sumpah sblm ni aku xpenah amek tao. skrg ni dlm kepala aku asek duk pikir gane budak tu nk tdo, sane xde buai, kang tido atas tilam nipis, bantal pekup muke, sape nk mandikan dia, sape yg bg susu tu, elok x layanan, time tido dia cmne?? penjaga dah tetapkan time tdo or time budak ni ngenyeh2 mate nk tdo?? brape kali mandi sehari?? makan pulak camne? sbb ank aku xmkn bubur dah.. lagi ape yg perlu kite bekalkan eh?? ya Allah, serabutnyeeeeeeeeeeeeeeee... knape mcm byk sgt nk kene pikir neh???!! helpppppppp~

Ya Allah, permudahkan la segala urusan hambamu ini, amin :(

26 comments:

  1. hantar anak ke nursery ni, kena pegang satu 'jangan cerewet sgt'
    jgn expect nursery akan bleh jaga anak kita sama macam darah daging kita jaga
    tak kan sama langsung

    selagi tak berdarah tak lupa
    cukup makan minum
    mandi berjaga, diapers bertukar
    oklah tu na

    ReplyDelete
  2. owhh mcm tu ehh..
    tp sbb dah setahun bg mil jg,
    nk serah dkt org xdikenali mg berat sket la rase kan,
    mintak dikuatkan hati n prasaan na nanti, xmo pkir bukan2 :)
    insyaAllah, saslkan budak tu dpt membsr dgn baek n sehat je dah :)

    ReplyDelete
  3. jue, kat batu 3 bangunan maktab adabi tu je..

    ReplyDelete
  4. Perkara paling penting, budget.

    Besar budget utk nurseri anak, maka makin bagus lah nurseri yg kita dpt. Kalau kita letak budget kecik, maka terima je lah nurseri ikut budget tu seadanya.

    Range RM 200 - 250

    Ramai (ada yg spi cecah 40 org!), baby campur sekali dgn budak besar, teacher 4 org, makan minum parents kena sediakan sendiri, tidur atas tilam/toto kongsi ramai2

    Range RM 300 - 400

    Limited (biasanya max 10 org je), asingkan antara baby bwh 2 thn dgn yg dah besar, teacher 4 org, makan minum nurseri sediakan, baby cot sorang satu

    satu lagi, kalau boleh, elakkan nurseri yg sediakan buai utk bagi baby tido. bahaya. dah jadik byk kali kes baby jatuh dari buai.

    itu je lah kot.
    harap membantu.

    ReplyDelete
  5. mu kena pantau2 jugak dia kt nursery tu nanti.. tp harapnya mu jumpa laaa nursery yg baguss yg jaga anak org baik2..

    aku doakan ething okay..

    ReplyDelete
  6. aduh. ak pon turut same pening bace cerite mu ni.

    bg org yg tade pengalaman antar anak ke nursery @ bs, ni adelah keputusan yang amat berat . ork ?!

    ReplyDelete
  7. alaaa naa..sorilah yee.mun nak tlg pon takl bley..takde pengalaman..huhuhh...

    ReplyDelete
  8. nor: betul ckp dayu tu, jgn cerewet sgt bila hantar anak kat nursery, sbb nursery mmg ramai budak.. Kalau mika x mkn bubur, nor kena bawak bekal utk dia. sbb nursery x akan masak nasik pulak.. dia makan standart je seme.. masa nak hantar, kena bg tahu kalau mika ada alah apa2.. pastu kena tau cikgu mana yg jaga mika.. apa2 hal contact cikgu tuh..

    InsyaAllah x ada apa2.. akak mula2 mcm nor jugak.. risau.. hari2 g jenguk taska.. sekrg ni taska pun da x kisah akak selalu dtg .. mcm geng dah ngan org taska.. :-)

    ReplyDelete
  9. nk bg tips pun xtau sbb hntr anak kt umah bs..kt nursery xdop pengalamn lg..tp setakat ni tgk performance jugak..tnya pd saper2 yg pernah hntr tmpat sama..kalau overall ok insyaAllah ok

    ReplyDelete
  10. xeea
    owhh mcm tu eh, so kene servey byk2 nursery la ni, kene tanye harga n keperluan semua?? ermm..
    itu yg risau, sbb anak kecik lg kan,
    risaunye kalau derang tempatkan skali ngn budak2 bsr, tenxs yer atas pdpt tu :)

    izza
    tu ah wehh..mintak2 dipermudahkan sgl urusanku :)

    as
    tu ahh..mil aku cm xlarat dah weh..
    tp aku xbgtau dia lg ni..xtao la dia bg ke x :(

    ReplyDelete
  11. http://niniezex.blogspot.com/2010/09/taska-ke-rumah-pengasuh.html

    akak penah tulis pasal ni.. dulu.. kot bleh rujuk..

    nor kena g servey taska.. x sama semua taska.. kalau umur mikha.. kena duduk yg sebaya dia.. x leh campur satu bilik..

    ReplyDelete
  12. mun
    aaa xpe2, na fhm, slame ni pun na xpenah gak amek tao hal nursery bagai ni, ishkk skrg bru kalut

    kak ninie
    oowh bekal ok maybe boley la..
    derang suap sorg sorg2 ehh,
    risau je sbb mika byk main,
    kene org yg sbr nk melayan dia bg mkn, ishk :(

    yana
    insyaAllah mintak2 ade la nursery yg terdekat yg cantek pengurusan dia, nk kene ushar ibu bapa gak ni, tanye pdpt derang gak

    ReplyDelete
  13. kak ninie
    tenxs kak, nanti sy g :)

    ReplyDelete
  14. bercakap pasal nursery...alif dulu 10 bulan my mom yg jaga..ofkos dah manja n susah nak berenggang sbb dah kenal org..
    mase 1st time antar kat nursery.. mmg payah jugak lah nak tinggalkan..melaung2 menangis ..tp jue wat tak layan jer..
    now dah 3 bulan duk nursery.. die dah makin serasi..
    dn skang die dah nak dengan org.. tak macam mase Tok Ma die jage dulu.. die taknak ngan org lansung.. mebi die dah byk bergaul dgn kawan2 n teacher2 die kat skool.. tue yg die dah pandai bersosial..bagusnya nursery yg jue antar nie.. sbb die seperatekan baby dgn toddler n budak2 yg dah besar. range umo pengasingan adalah

    -Baby ::0-1thn( selagi tak berjalan mmg duk lah kat bilik tu wlupun dah 1 tahun lebih)..

    -toddlers :: 1-3thn

    -budak2 besar :: 3-6thn

    ** harga plak..

    -Baby bwh 1thn :: rm200
    -Baby/toddlers setahun -3thn ::rm180.00

    budak besar llain harga sbb ade uniform n buku2..



    p/s: btol cakap Dayu.. nak antar anak kat nursery 1 jer.. jgn cerewet dan mengharap org jaga anak kite camana kite jaga sdiri..asal sume nya terjaga..makan minum ok.maknanya oklah..kalo stakat benjol sket2 tue.. buat dek je sbb kalo kat umah pun kadang2 yg kite jaga pun jadik gak lebam2 nie..melainkan lah kalo dah berdarah2.. or patah sane sini..yg tue.. haruslah dipertimbangkan utk mengamuk pun.. ehehehe.. :)

    ReplyDelete
  15. yup na..sokong ckp Dayu.."jgn cerewet sangat.."sebab evyn pun pernah gak duk sembang2 ngan org kat taska tu...tetiba dia leh kuar psal parent kepada srg budak..dia citer la mak pak dia ni cerewet sangat...daku pun dengarkan sahaja..ntah2 ngan orang len pun ckp aku cerewet kot..biasanya daku tanya psal berak ammar..meragam ke x?tu saja..:) dn kdg2 daku pun ckp la cara2 ammar nak tido cmner nak pujuk dia cmner..tp ntah dia wat ke tidak..hahaha..kang kita cerewet tkut anak kita x dilayan sgt..so ..so so saja..
    1 lg..1st mmg la berat ati nak ntar ammar ke taska sbb bg orang yang kita x rapat kan dan kenal..kolo dpikirkan mcm tu..mmg la anak kita x di hantar ke taska..mcm aku lak na,1st ntar aku dah nangis..hahhaha..siap daku bawa lampin ammar ke taska..hahahha buruk perangai aku!

    ReplyDelete
  16. jue
    tenxs jue xplain pjg lebor,
    harap2 ank aku meraung ms kene tggl kat nursery anti,
    kang xjd keje la aku :(
    owhh murah ar sane ekk..
    sni aku xtao lg..xpe kene amek mase nkg ushar semua tmpat dlu,
    harap2 xde yg aku trlepas pdg ar,
    psl cerewet tu maybe awal2 la..
    kot kene displinkan diri aku la pasni, xmo pikir bukan2.
    mudah mudahannnn, amin :)

    evyn
    owhh ye la..lain org lain carenye nk jg kan,
    tp cam kite ni takot
    ank ni dah biase dgn cara cmni, so dgn org lain xbiase
    kene ckp ke? ishk takot kene cop cerewet
    harap2 mika serasi la nanti
    jg stress dah aku sok. insyaAllah :)

    ReplyDelete
  17. jue punye tips tu dah bagos tuh. so aku mcm x perlu nk komen byk2..heheh..naurah 2bln da anto nursery ok. so dia mmg bdk nursery. hehehe...

    tawakal jer Na. doa pd Allah terjaga keselamatan anak tue. apa2 pon atas izin-Nya juga kan?

    hati kene besar & jgn cerewet sgt. Insyallah elok la tue =)

    ape2 pn better mu survey nursery2 tue. epgi tgk sndiri keadaan mcm mane. lg bagos time ade bdk ramai2 tu kt sane. so blh la bayangkan camne keadaan mika nnti =)

    tgk bilik air & dapor semua. pastikan bersih & lantai sllu di mop.

    ReplyDelete
  18. klu dlm kes ko nie memang Nursery la yg terbaik. memang la tak tido pasal anak tapi Kesihatan pun kena dijaga.

    So ko kena cari nursery yg baik dan tawakal je la.. insyallah tak de benda buruk yg berlaku

    ReplyDelete
  19. na...
    cr nursery yg dekat ngan tpt kje...
    senang skit..
    lg pn mika dh leh jln..rs nye cm dh abis dh zone fragile nk letak kt nursery..kalo time bb mmg la takut nk bg org lain jaga...
    ape2 pn diskus la pape yg kte nk ngan owner tu..kalo agak2 dia x bape nk setuju.survey nursery lain lg...
    mak pja kn bukak nursery...lagi bagus kalo owner dia mmg dtg ari2 kt nursery..bukannye ape...staff2 ni pn kekadang ade angin kuskus dorg..so kalo ade owner..dorg x berani sgt nk wat bukan2...

    yg pasti...kalo nk cerewet pn...better ngadu kt owner je...ye la cm pja ckp...staff2 ni buknnye btol sgt...kang ade yg pilih kasih kang...bahaya kalo dia dh boikot mak pak...nnt anak yg kena...

    bukan nk takut2 kn..tp nk soh beringat2...byk customer mak pja..direct call mak pja je instead dia p komplen ngan pengasuh...

    ReplyDelete
  20. sama2 kita doakan segalanya dipermudahkan aminnnn

    ReplyDelete
  21. Nurul tak ada pengalaman hantar anak kat nursery cuma sokong kata dayu tak boleh cerewet nak terbaik sebab ada ramai budak yang perlu di jaga.


    cuma Nurul rasa kalau anak cukup makan, pakaian bersih masa amik elok kemas, cantik, anak pun nampak serasi je oklah tu yang penting anak sihat Na.

    Nurul cuma hantar Raina kat babysitter tapi dia ada juga jaga 2,3 budak yang lain cuma Raina paling kecik dan paling bongsu.

    tapi kira oklah Na sebab ada ramia kawan. pergaulan pun ok.

    kadang2 tu Raina tak mahu balik rumah sebab nak main dengan kawan2 dia yang lain. Dia tak sedar yang dia paling kecik dan paling bongsu kat situ. Terpaksalah daku ni tunggu anak sampai puas main dengan kawan baru barulah anak dara tu nak balik rumah.

    harap Na dapat cari nursery yang terbaik untuk Mika. InsyaAllah ada jalan penyelesaiannya nanti ye :)

    ReplyDelete
  22. Ann tak ada pengalaman htr anak ke nursery. tengok na pening, aku pulak yg pening. pening dok fikir bulan 7 nanti sure aku serabut mcm ko jugak sbb nk cr nursery yg baik utk alia kaiyisah. :)



    Happy survey-ing!.

    ReplyDelete
  23. ena
    mu dah antar dr awal..so mmg xde mslh la kan,
    nak plak dpt pngasuh yg dah kacik ngn naurah, ok semua..
    so ok la yekk..xpening mikir..cume kdang2 kesihatan tu je la kene pntau takot jangkit dr org lain :)

    kak elly
    betul tu kak..
    nk kene ushar msuk dlm nursery time survey nanti..huhu

    pja
    oowhh kalau dekat ngn mak pja kan senang,
    antar nursery sane je..
    ape2 hal na contact pja..huhu
    errmm harap2 jumpe owner nursery yg sporting la nanti ley ajak bincang :)

    ReplyDelete
  24. yun
    InsyaAllah mudah mudahan :)
    eh mya antar bs ke nursery eh?

    nurul
    owhh raina antar bs,
    so far ok ehh..xpe la klu dah ngam,
    bs pun sporting, syok la cmtu,
    msg2 dah serasi xde hal :)
    cume klu bs na takot ah kang bs nk amek cuti ke blk kg ke..
    yg tu na mlsnye..huhu

    ann
    owhh slame ni sape jaga ank mu??

    ReplyDelete
  25. na..baru bley merayap2 baca...maklum sibuk berperang ^^,

    btl kata xeaa,nursery tgk range harga jgk sbnrnya..sbb dia akan letak bp ramai pengasuh utk jg anak..

    erm..dulu rijal nye nursery erm mahal cekik darah urat putus..tp puas ati sbb mas cerewet bab anak. dgn slalu sgt buat spotcek nya,blablabla.TP,bila nk tegur kena ckp lelok sbb diorg jg anak kita.
    yg paling utama, PEMILIK TAska kena ade kat taska bkn merata2 duduk.ni sng utk dia pantau pengasuh lain.

    oye,satu lagi buat baik ngn pengasuh yg jaga anak tu tau..amik ati sket,sbb dia jg anak kita.hehehe..manusia bila diberi penghargaan akn rs gembira kn?

    after all..mas doakn dpt jmp taska yg terbaik utk mika..sbb mika dah cerdik,so ajar dia bercerita lah ape dia buat kat taska tu ;)

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails